Newsletter

Το επίσημο newsletter της Kawasaki.

18 ΜΑΪΟΣ 2011 Kawasaki Jet Ski Ultra 300X. Αβανταζ ισχυος..

Η Kawasaki αναβάθμισε ολοκληρωτικά τη σχεδίαση του Supercharged κινητήρα των 1500cc, ενίσχυσε την γάστρα και μεταμόρφωσε το Ultra κατάλληλα ώστε να παραμείνει ο βασιλιάς της ισχύος για τη νέα σεζόν του 2011.

Κείμενο & Φωτογραφίες: Βασίλης Μωραΐτης
Test rider: Βασίλης Μωραΐτης
Φέτος η εταιρεία του Akashi γιορτάζει τα 37 της χρόνια στο χώρο των personal watercraft ή Jet Ski όπως εκείνη καθιέρωσε με το δικό της λογότυπο φέροντας σταθερά στην αγορά το πρώτο μονοθέσιο. Οι φανατικοί οπαδοί των προϊόντων της εταιρείας πίστευαν πως το Green Team θα έβγαζε από την γραμμή παραγωγής το πολυσυζητημένο τετράχρονο SX-R, ωστόσο λόγω των δεδομένων της κατηγορίας αλλά και την αλλαγή γραμμής πλεύσης του ανταγωνισμού η Kawasaki επέλεξε στο να μείνει στην κορυφή της κατηγορίας των muscle craft. Η τελευταία αποτελεί ένα τερέν στο οποίο μονοπωλεί η Kawasaki, έχοντας όχι μόνο τα πρωτεία στον ισχυρότερο τετράχρονο Supercharged κινητήρα παραγωγής αλλά επιπλέον στο ότι είναι ο μοναδικός κατασκευαστής που έχει κερδίσει αρκετούς παγκόσμιους τίτλους με τον συγκεκριμένο κινητήρα των 1500cc, που χρησιμοποιεί ως βάση στα αγωνιστικά της. Η γάστρα του Ultra έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη των αναβατών εφόσον παρέχει μοναδική αν όχι ξεχωριστή συμπεριφορά και πλεύση κάτω από τις συνθήκες αγώνα ή τις κυματώδεις συνθήκες της ανοιχτής θάλασσας.

H εταιρεία έκανε ένα βήμα μπροστά βελτιώνοντας τόσο την απόδοση του κινητήρα όσο και το πακέτο των ηλεκτρονικών συστημάτων που τον συνοδεύουν. Βασικά αυτού του κινητήρα αποτελούν: ο νέος υπερσυμπιεστής της Eaton, το ηλεκτρονικό γκάζι, η μεγαλύτερη –σε διάμετρο- τουρμπίνα, το ηλεκτρικό trim, και τα ηλεκτρονικά όργανα.

Κινητήρας 300 ίππων
Ο κινητήρας επανασχεδιάστηκε από το λευκό χαρτί στην Ιαπωνία ενώ το Αμερικάνικο τμήμα R&D της Kawasaki εστίασε την προσοχή του στην αναβάθμιση της γάστρας, της τουρμπίνας και επιπλέον πραγματοποίησε όλες τις δοκιμές για την ανθεκτικότητα και αξιοπιστία του συνόλου. Ο νέος υπερσυμπιεστής προέρχεται από την Eaton και φέρει δύο λοβούς με σχήμα παρόμοιο του κοχλία που αναλαμβάνουν να συμπιέσουν τον αέρα πριν τον στείλουν στο Intercooler. Επιλέχτηκε ο συγκεκριμένος τύπος γιατί αποδίδει άμεσα από το ρελαντί, γραμμικά σχεδόν σε όλο το φάσμα των στροφών και αυξάνει σε αξιοσημείωτο βαθμό την πίεση boost. Η τελευταία έχει φθάσει τα 17.0psi έναντι των 11.0psi που απέδιδε ο προηγούμενος της Ogura, βελτιώνοντας την απόδοση στο 30%.

Πολλά όμως άλλαξαν στο εσωτερικό του κινητήρα ξεκινώντας από το μπλοκ των κυλίνδρων που έχει μικρότερα υδροχιτώνια με στόχο την αύξηση της θερμοκρασίας λειτουργίας του, ενώ η θερμοκρασία του λιπαντικού ελέγχεται με ένα καινούργιο θερμοστάτη. Η Kawasaki δεν αναφέρει επίσημα την θερμοκρασία του λιπαντικού εν ώρα λειτουργίας σε σύγκριση με του 250X και 260Χ, ωστόσο σύμφωνα με την έγκυρη πηγή μας από την KMC, η θερμοκρασία του έχει αυξηθεί κατά 10-15 βαθμούς Κ. Πλέον είναι διπλά τα τοιχώματα λαδιού στα κάρτερ τα οποία έχουν ενισχυθεί για να αντέξουν στην περίσσια ισχύ. Επίσης, ο στρόφαλος εφοδιάστηκε με νέα έμβολα που φέρουν επίπεδη κορώνα αλλά διαθέτουν ακριβώς τα ίδια ελατήρια με του 260Χ. Αναγκαία κρίθηκε η σχεδίαση των κόμπλερ της μετάδοσης μιας και η αγωνιστική πείρα της εταιρείας είχε τις αποδείξεις για την ανθεκτικότητά τους. Ήδη τον περασμένο Σεπτέμβριο η Εργοστασιακή ομάδα της Kawasaki τα έχει τοποθετήσει στα δύο σκάφη του Craig Warner όπου αποδείχτηκε ότι αντέχουν απροβλημάτιστα τους 400+ ίππους που παράγει ο βελτιωμένος κινητήρας του αγωνιστικού. Αξίζει να σημειωθεί το γεγονός ότι στην Ευρώπη τα Ultra 300X που θα εισαχθούν θα παράγουν 290 και όχι 300 ίππους καθαρά και μόνο για λόγους ρύπων. Το “φίμωμα” γίνεται από την ECU και μόνο και αναγράφεται στο service manual ποιοι κωδικοί γαστρών φέρουν φιμωμένους κινητήρες.

Για να χαλιναγωγηθεί η ισχύς των 300 ίππων σχεδιάστηκε νέα κεντρική ηλεκτρονική μονάδα (ECU) που αποτελεί τον βασικό εγκέφαλο του ισχυρού μοτέρ. Πλέον η ECU δεν ελέγχει μόνο την λειτουργία των μπεκ και του σώματος ψεκασμού αλλά επιπλέον μεταφράζει την κίνηση της μανέτας του γκαζιού σε ηλεκτρονικό σήμα κι έπειτα ενεργοποιεί τα πρώτα. Επιπλέον, διαθέτει πρόσθετα mode οδήγησης όπως το Fuel Economy Assistance (μέγιστη οικονομίας με χαμηλή ταχύτητα), το 5mph (για τις περιοχές No Wake), το Electronic Cruise Control (για να ταξιδεύεις με σταθερή ταχύτητα) και το SLO για τους αρχάριους αναβάτες. Τα ηλεκτρονικά συστήματα συνοδεύονται από το νέο πίνακα οργάνων που πλέον παρέχει περισσότερες ενδείξεις (όπως ταχύτητα πλαναρίσματος, όπου η γάστρα φέρει την μικρότερη αντίσταση, κ.λ.π.). Η κατανάλωση είναι ένα θέμα επίκαιρο και σίγουρα θα απασχολήσει τους μελλοντικούς ιδιοκτήτες του 300Χ. Σύμφωνα με τον Minoru Kanamori (Kawasaki R&D Jet Ski Dep.) η κατανάλωση του νέου Ultra έχει αυξηθεί κυρίως στις συνθήκες οδήγησης με τέρμα γκάζι (WOT: Wide Open Throttle) σε σύγκριση με του 260Χ. Από την άλλη πλευρά η καλύτερη απόδοση του Eaton Supercharger έχει μειώσει την κατανάλωση όταν κινείται κανείς με τον cruise control ή με μέση ταχύτητα.

Η ισχύς των 300 (ή 290) ίππων μεταφράζεται σε ωφέλιμη ώθηση μέσω της νέας τουρμπίνας των 160mm που διατηρεί το ίδιο αριθμό στατικών πτερυγίων με του 260X. Η νέα τουρμπίνα φιλοξενεί το καινούργιο ανοξείδωτο impeller τριών πτερυγίων βήματος 15/22. Αρχικά (μέχρι τον περασμένο Οκτώβριο) είχε τοποθετηθεί διαφορετικό impeller αλλά στα μοντέλα παραγωγής αντικαταστάθηκε με αυτό που αναφέρουμε παραπάνω. Ο ισχυρότερος κινητήρας σε συνεργασία με τα αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά της μετάδοσης συντέλεσαν στην αξιοσημείωτη βελτίωση της ώθησης (1769pounds από τα 1585pounds που έδινε του 260Χ).

Model/pump Imp. pitch Thrust
250X /155 12/20 1524
260X /155 13/21 1585
300X /160 15/22 1769

Ενισχυμένη γάστρα και deck
Παρόλες τις αλλαγές που φέρει το νέο 300άρι καταφέρνει να είναι ελαφρύτερο από τον πρόγονό του κατά 40pounds (18kg). Η γάστρα έχει παραμείνει ανέπαφη όσον αφορά τις διαστάσεις της, τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά και την εισαγωγή της ττουρμπίνας. Μάλιστα, το τμήμα R&D της KMC μας διαβεβαίωσε στα τέλη της περασμένης χρονιάς ότι ο όγκος στην εισαγωγή της τουρμπίνας ήταν ήδη μεγάλος για να φιλοξενήσει μεγαλύτερη τουρμπίνα. Πλέον, η έκχυση του fiberglass με πιστόλι γίνεται με μεγαλύτερο έλεγχο και έτσι μειώθηκε το πάχος της γάστρας αλλά ενισχύθηκε σε συγκεκριμένα σημεία για να διατηρήσει τα άψογα χαρακτηριστικά ακαμψίας και ελαστικότητας. Στο παρελθόν είχαμε δει τις ενισχύσεις που είχε δεχθεί η γάστρα του αγωνιστικού STX-R (Ultra hull και STX-1F deck) του Craig Warner που είχαν γίνει στο εμπρόσθιο μέρος και δημοσιεύουμε κατά αποκλειστικότητα αυτή την φωτογραφία.

Στο σύνολο μόνο η γάστρα αδυνάτησε κατά 30pounds (13,6kg) και το deck ενισχύθηκε σε συγκεκριμένα σημεία ενώ άλλαξε σχεδίαση του εμπρόσθιο καπάκι. Φέτος, είναι η πρώτη φορά που η Kawasaki τοποθετεί ηλεκτρικό trim στην γάστρα του Ultra και αυτό πραγματοποιήθηκε έπειτα από αίτημα του κοινού όπως απέδειξε η έρευνα αγοράς που έκανε η εταιρεία. Το ETS ανεβάζει/κατεβάζει τον κώνο στρέψης κατά 8 μοίρες (+/-) και στοχεύει ότι μόνο στο ταχύτερο πλανάρισμα της γάστρας αλλά και την καλύτερη συμπεριφορά της στις στροφές.

Το 300X στην πράξη
Η αναβαθμισμένη εργονομία του συνόλου έχει δώσει άλλο αέρα στη θέση οδήγησης και γενικά στην άνεση του οδηγού. Η νέα μπάρα του τιμονιού είναι ελαφρώς πιο φαρδιά και έχουν τοποθετηθεί τα σκριπ πιο έξω για να καθίσουν σωστά τα νέα χειριστήρια με τα πρόσθετα μπουτόν. Το πιο φαρδύ τιμόνι παρέχει καλύτερο μοχλισμό στο στρίψιμο και δίνει μεγαλύτερη άνεση στην σπορ οδήγηση ιδίως όταν οι συνθήκες είναι κυματώδεις. Η σέλα του παραμένει αναπαυτική και μπορείς να αλλάζεις εύκολα θέση ανάλογα με τις ανάγκες της σπορ οδήγησης. Η επανασχεδιασμένη λαβή της όπισθεν κάνει εύκολη τη ζωή του οδηγού και έχει ελαφρύτερη αίσθηση στο χειρισμό της. Τα ελαστικά πατάκια της Hydro-Turf παρέχουν ότι ακριβώς χρειάζεται κανείς για να έχει καλή και σταθερή πρόσφυση κάτω απ’όλες τις συνθήκες.

Η καλύτερη άνεση του αναβάτη μεταφράζεται σε περισσότερη ώρα οδήγησης, ωστόσο όσοι αναβάτες κρατήσουν χουφτωμένο το γκάζι θα διαπιστώσουν ότι η κατανάλωση είναι ελαφρώς αυξημένη σε σύγκριση με του 260Χ. Εργαστηριακές μετρήσεις έχουν δείξει ότι κάτω από αυτές τις συνθήκες η κατανάλωση αγγίζει τα 88,3 l/h νούμερο που σε κάνει να μένεις σκεπτικός. Ωστόσο, η Kawasaki μας ενημέρωσε ότι η κατανάλωση του νέου Ultra είναι χαμηλότερη στις χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες οδήγησης.

Πολύ καλές εντυπώσεις αφήνουν τα όργανά του που είναι ευανάγνωστα και απλά στο χειρισμό τους. Πράγματι δεν χρειάζεται να είσαι προγραμματιστής για να βρεις άκρη με το τι γίνεται. Έχεις ολοκληρωμένη πληροφόρηση για το τι γίνεται όταν οδηγείς με ενδείξεις ταχύτητας, στροφομέτρου, ώρας, χρόνο ταξιδιού, θερμοκρασία νερού και αέρα και ενδείξεις μέγιστης ταχύτητας.

Στο σύνολο
Αναμφισβήτητα το επιτελείο της Kawasaki δούλεψε σκληρά έχοντας αρχικά εξετάσει όλες τις παραμέτρους των Ultra των περασμένων τεσσάρων ετών και σχεδίασε ένα σκάφος που θέτει νέα μέτρα και σταθμά στην κορυφαία κατηγορία των personal watercraft.